
Zdroj: upload.wikimedia.org
Každá etapa dejín má vlastný pohľad na to, ako má človek vyzerať. Telesné proporcie, odev, spôsoby správania sa. Samozrejme, najviac sa to dotýkalo žien, ktorých ideál krásy sa neustále menil a mení. Dnešná honba za tenkými nohami, plochým bruchom a hladkou pokožkou by u Petra Paula Rubensa veru neobstála.
Tvorba dokonalosti
Rubens bol flámsky barokový maliar, ktorý už počas svojho života dosiahol obrovskú slávu. Jeho dielňa bola akýmsi „maliarskym podnikom“, ktorý vyprodukoval obrovské množstvo obrazov. Na jeho plátnach sa podieľalo mnoho učňov (napr. niekto sa špecializoval len na maľbu hmyzu), ale to najdokonalejšie – ľudské telo, bolo prácou Rubensa.

Zdroj: upload.wikimedia.org
Centrum jeho záujmu však nie sú len tak hocijaké telá – sú to ženy, bohyne prekypujúcich tvarov. Čo poviete na Venušu pred zrkadlom?
Kyprosť – to je slovo, ktoré vystihuje jeho ženský ideál. Dokonale pracuje so svetlom, aby zvýraznil každý detail, záhyb nahého tela. Verte však, že v období baroka to nie je nijak šokujúce. Práve naopak. Rubens vyšperkoval to, čo všetci obdivovali. Ideál krásy bol „nastavený“ v plnosti ženských partií. Tieto tvary ovplyvňovali aj spoločenské postavenie, pretože značili, že má čo jesť. Chudá žena skôr dávala pocit chorobnosti a chudoby.

Zdroj: upload.wikimedia.org
Rubensove kypré bohyne boli také úžasné, že jeho vlastná manželka žiarlila na obraz Tri grácie, ktorý chcela po jeho smrti zničiť.

Zdroj: upload.wikimedia.org
Maliar mal počas svojho života dve manželky a práve s druhou sa spája portrét, ktorý sa pokladá za najväčší hold, ktorý maliar zložil kráse kyprého tela – Portrét Heleny Fourmentovej v kožúšku. Jej belasé telo žiari v tmavej kožušine, ktorá viac toho odkrýva ako zakrýva, pričom svetlo zalieva celú jej pokožku. Dokonalé!
Mnohokrát som sa stretla s tým, že študenti nenašli porozumenie pre tento ideál krásy. Dokonca to označili za úchylku. Ale nezabúdajme, že pri vnímaní historických pokladov musíme svoj zrak na istý čas vymeniť za zrak vtedajšieho človeka.
„Podľa aktu možno rozpoznať hodnotu maliara.“
P.P.Rubens
Kde nájdeme uvedené maľby?
Venuša pred zrkadlom – Das Gartenpalais Liechtenstein, Viedeň, Rakúsko
Tri grácie – Museo del Prado, Madrid, Španielsko
Portréty Heleny Fourmentovej v kožúšku – Kunst historisches Museum Wien, Viedeň, Rakúsko